About Me

My Photo
RinnAzrinah
Alam Budiman, Selangor, Malaysia
I am Sabahan! 'Aku,saya,me,I,kami,kita' bagiku maknanya tetap sama..
View my complete profile

29 September 2011

Cili pedas...

Si kakak cukup takut kalau mama cakap nak bagi dia cili pedas..
kadang-kadang tu boleh melalak sampai terlena...
alkisahnya... suatu hari tu, si kakak buka peti ais..
dipunggahnya segala mak nenek yang ada dalam tu..
terjumpa cili..
dia ambil.. dan bawa ke depan..
dia main-main dengan cili tu..
siap lenyek dengan selipar lagi..
mama biarkan je..
papa pun sama...
sekali dia gosok mata pula dah..
menggelupur kepedasan...
papa terus bawa pergi mandi..
bagi hilang pedas dan pedih mata..
sampai merah-merah jugalah muka si kakak menahan pedas...
mandi siap buka mata..
bagi lalu air..
nak kurangkan pedih mata...
hebat anak mama tu...
Sekarang ni dia dah tak berani nak main cili lagi..
dia sebut 'cili udas'....
maksudnya cili pedas...
mama & papa selalu gertak si kakak dengan perkataan cili pedas tu..
dengar je cili pedas..
terus duduk diam...
melalak..
tak pun, apa yang dia nak kerjakan sebelum tu..
terhenti dengan sendiri..
takut kena bagi cili pedas...
dia pandai cakap..
'tak nak! cili udas asuk ate..'
maksudnya tak nak! cili pedas masuk mata...
so, apa yang berlaku sebelum ni..
jadi pengajaran untuk dia..
kalau tak, dia tak tahu cili tu pedas...

0 CAKAP-CAKAP:

Labels

puteriku (103) contest (16) dhiyaa (16) suka-suka (12) newborn (9) zahraa (8) raya (7) mkn (5) pampers (5) sedih (5) senyum (5) klinik (4) conteng (3) majuk (3) birthday (2) pengalaman (2) suntikan (2) earth hour (1) fly (1) lappy (1) mate (1) menang (1) no picture (1) serius (1)